Dlaczego hejterzy hejtują? Dlaczego hejtujemy?

Hejterzy będą hejtować, a Trolle będą trollololo

Powiedzenie „Haters gonna hate”, czyli „hejterzy będą hejtować” lub „hejterzy niech hejtują” weszło na stałe do internetowej nomenklatury. Ale – dlaczego hejterzy hejtują? Przejrzałam Internet, żeby odpowiedzieć sobie na to pytanie i na przykład:

wyniki małego badania ankietowego „Haters Gonna Hate, Trolls Gonna Troll” zasugerowały mi, że trolling na Facebooku może być motywowany czerpaniem przyjemności z manipulacji innymi[1]. Tylko że… to badanie jest o trollach, a troll nie musi być hejterem. Troll „”zarzuca haczyk”, poruszając kontrowersyjny temat, często niepotrzebnie, aby wywołać kłótnię[2]”, ale nie zawsze hejtuje. Szukam więc dalej.

Trafiam na Twittera Adam Granta, który ostatnio udostępnił ciekawy artykuł naukowy [3] dot. dyskusji na temat polityki. Pięknie, bo co wywołuje więcej nienawiści niż rozmowy o polityce, prawda? 🙂 8 badań, ponad 8 tysięcy osób, wykorzystując międzynarodowe ankiety i eksperymenty behawioralne przyczyniło się do sformułowania wniosku, że wrogie dyskusje polityczne w Internecie odzwierciedlają wrogie zachowanie w ogóle, także offline. Grant pisze wprost: „Internet nie zmienia ludzi w trolle, tylko sprawia, że ich działania są bardziej widoczne.”

Aha, no dobra, grzebię dalej.

Kim są hejterzy?

Widzę badanie polskich naukowców [4] z 2020, którego celem było lepsze zrozumienie, kim są hejterzy w sieci. Bingo! Wzięło w nim udział 94 Polaków, fanów sportu. Czterdzieści sześć z nich wykazywało zachowania szerzące nienawiść*. Z pomocą Google tłumacza, czytam w nim:

„Staraliśmy się zbadać, czy pewne cechy psychologiczne mogą przewidywać zamieszczanie hejterskich komentarzy w Internecie. Nasze wyniki pokazały, że wysokie oceny w podskali Psychopatia były istotnym predyktorem publikowania w Internecie komentarzy szerzących nienawiść; natomiast wiek, płeć, wysokie oceny w skalach: Frustracja, Zazdrość, Narcyzm, Makiawelizm i Satysfakcja z życia były nieistotnymi predyktorami(…). Ponadto wysoki poziom frustracji i niska satysfakcja z życia były wcześniej wiązane z agresją (Valois i in., 2006 ; Breuer i Elson, 2017). Spodziewaliśmy się zatem, że obie cechy będą powiązane z agresją werbalną (hejtowaniem w Internecie), ale w niniejszym badaniu nie zaobserwowano takich związków. Analiza wykazała, że ​​istnieje jedynie słaby, pozytywny związek między zazdrością, a hejterskimi komentarzami(…).”

OK. Klikam jeszcze w artykuł na psycholog-pisze.pl opisujący badania z 2013 [5] dot. osobowości „hejtującej”:

„Badania sugerują, że może to być wynikiem nowego aspektu osobowości: jak bardzo ludzie są predysponowani do lubienia lub nielubienia czegoś, nawet jeśli nic o tym nie wiedzą. By to określić, badacze zapytali osoby badane o wiele różnych rzeczy, które nie były ze sobą połączone. Badacze odkryli wiele wariacji pomiędzy ludźmi, ale na poziomie ogólnym, badani podzielili się na lubiących i hejterów. Innymi słowy, jedni lubią coś, nawet jeśli czegoś nie do końca znają, a niektórzy po prostu wszystkiego nienawidzą. Obojętnie co by to miało być.[6]”

I koniec. Więcej ciekawych informacji nie znajduję. W gruncie rzeczy badań na temat hejterów jest mało. Jeżeli dotarliście do ciekawych źródeł, podzielcie się proszę w komentarzach.

Do wstępnych wniosków każdy z nas może dojść sam. Celowo nie przedstawiam tu pełnej charakterystyki hejtera, ponieważ wartościowych publikacji na ten temat jest nadal za mało. Badania na <100 osobach mogą nam pokazać jedynie wstępny pogląd na daną sprawę.

Hejt mówi o hejterze

Na koniec – moje przemyślenia i obserwacje. Po pierwsze – hejterski komentarz rzeczywiście mówi nam więcej o hejterze niż o autorze postu. Po drugie, nie umniejszając badań, uważam, że czynnikami skłaniającymi hejtera do hejtu mogą być również:

  • nieumiejętność komunikowania się, w tym wyrażania konstruktywnej krytyki
  • własne kompleksy lub/i niedojrzałość emocjonalna
  • chęć wybicia się – im przykrejszy komentarz, tym większa szansa, że spotka się z odpowiedzią, a wówczas – stanie się bardziej widoczny (jako reklama dla profilu hejtującego – nieważne co o mnie myślą, ważne że mnie widzą)

*Założono, że nienawistne posty w Internecie to wypowiedzi wyrażające negatywny, obraźliwy stosunek; oceniający, ale nie zawierający konstruktywnej krytyki.

Źródła, jak zwykle, znajdziecie TU.

Przyp. 1) Ciekawy artykuł, na który trafiłam po publikacji: https://www.scienceofpeople.com/hate/

Przyp. 2) Ciekawy artykuł, na który trafiłam po publikacji: https://www.thecut.com/2013/01/haters-gonna-hate-whats-a-woman-to-do.html

Przeczytaj także…

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *